PRO DĚTI
ŠKOLKOVÁ JARNÍ STEZKA
středa 31.3. až pátek 2.4., začátek v ulici Za školou
Po dobu uzavření mateřské školy budete do schránek dostávat plánovaná témata a nabídku činností. Ty slouží především pro inspiraci, co byste s dětmi mohli dělat a o čem si povídat. Na této stránce naleznete ale i další náměty a nápady, jak děti v této nelehké době zabavit, ale i dál vzdělávat.
UŽITEČNÉ ODKAZY
ZÁPIS JE TU – výborné interaktivní úkoly, které mohou děti plnit na počítači či tabletu (doporučujeme pro předškoláky, kteří půjdou k zápisu)
PŘEDŠKOLÁCI.CZ – nápady a náměty, pracovní listy pro všechny věkové skupiny, hry, pohádky a písničky
DOMÁCÍ MODELÍNA

ZDRAVÝ JARNÍ CHLEBÍČEK

ŘÍKANKA – Vrabci (s ukazováním)
ŘÍKANKA – Já jsem kos (s ukazováním)
Cílem tématu je dát dětem základ první čtenářské gramotnosti, seznamovat je s knihou, literaturou, četbou, vyprávěním ale i filmovým uměním realizovaným prostřednictvím slovesného útvaru dětem nejbližšímu, dětskou pohádkou. Využít pohádek klasických i autorských, pohádek ve verších, pohádek českých i světových. Rozvíjet dětskou fantazii i představivost, poznávat rozdíl mezi světem v pohádce a reálným životem.
Konkrétní cíle tématu podle věku:
3 – 4 roky
- zapamatování a přednes krátké básně
- podněcovat k luštění jednoduchých hádanek
- pochopení a rozlišení zla a dobra, společně pojmenovat základní lidské vlastnosti
- vyprávět děj podle obrázku
- znát základní postavy z pohádek
4 – 5 let
- opakovat s dětmi známé básně, určovat jejich téma
- řešit jednoduché hádanky
- vyprávění jednoduchého příběhu podle obrázků
- s pomocí dořešit nedokončený příběh
- podle poslechu příběhu pojmenovat lidské vlastnosti hlavních a vedlejších postav
5 – 6 let
- umět využívat říkadla při hrách a vhodných situacích
- řešit složitější hádanky
- vyprávět podle obrázkové série
- pohybově i slovně charakterizovat děj i postavu z konkrétního příběhu i situace
- dramaticky vyjádřit námět (vžitím do role nebo pomocí maňásků)
- předkládat dětem pohádky, které nekončí šťastně – vysvětlovat příčiny a následky
- vést děti k vymýšlení dalších osudů pohádkového hrdiny – nedokončené pohádky
- poznávat lidské vlastnosti, pojmenovat je podle postav v příběhu
Náměty na činnosti:
- Která pohádková postava mne zaujala a proč? Jak jednají postavy v pohádce, co se nám líbí a nelíbí, jak bych jednal já. Rozhovor o pohádkových postavách
- Vytváření jednoduchých rýmů – dvojice, trojice obrázků, které se rýmují
- DOBRO/ZLO – probírání hrdinů z pohádek, LIDSKÉ VLASTNOSTI
- Procvičení hmatového vnímání – určování různých tvarů předmětů, přebírání podle hmatu hromádky hračky a předměty – třídění jako Popelka
- KOLÁŽ – práce s různými materiály, pomocí látek, barevných papírů na plochu vytvořit pohádkovou postavu, obléknout ji. Případně na roličky od toaletního papíru
- Stínové divadlo vytvořit siluety pohádkových postav, promítat ve světle promítačky
- Výroba a zdobené královské baterky
- Poslech čtených či vyprávěných pohádek
- Patří, nepatří postavy, předměty do dané pohádky – porovnávat a řadit soubory podle určeného pravidla
- Nedokončené pohádky
- Vyprávíme pohádku. Během poslechu děti pokládají obrázky slov, která v příběhu slyší ve správném pořadí, vždy při prvním výskytu.
Integrovaný blok: Sokolík poznává přírodu
Téma: Jaro, vítej k nám
Jaro je časem obrody přírody a vzniku nového života. Cílem tématu je vést děti k úctě k životu ve všech jeho formách. Podvědomě u dětí vytvářet kladný vztah k přírodě a její ochraně. S dětmi odhalujeme proměny přírody s příchodem jarních květin a proměnou stromů. Děti by měly vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
Konkrétní cíle tématu podle věku:
3 – 4 roky | Určit základní barvy Zvládnout uspořádat věci podle velikosti či barvy, určit malý – velký Najít začátek a konec cesty a udržet směr Všímat si změny v přírodě a pojmenovat je |
4 – 5 let | Určit základní a doplňkové barvy v mém okolí Zvládnout uspořádat věci podle velikosti, barvy, materiálu; určit jejich vlastnosti používat termíny: první, poslední, před, za Určit první a poslední prvek v řadě Všímat si změny v okolí, pojmenovat je a porovnat s předchozím obdobím |
5 – 6 let | Vyjmenovat a určit barvy a odstíny (tmavší – světlejší) vést děti k uvědomování si různých možností uspořádat skupinu prvků vyhledávat nejkratší nebo nejdelší cestu umět řešit jednoduché labyrinty uspořádat skupinu prvků předem daného pravidla-první, poslední, před, za, vedle, děj čas a velikost všímat si změn v okolí a vyvodit následky – jak vypadá strm teď, jak bude vypadat na podzim, v zimě…? |
NABÍDKA ČINNOSTÍ:
- Zalejte společně s maminkou kytičky
- Podívej se, jaké květiny rostou v tvém okolí. S rodiči je pojmenuj
- Vytvořte si doma hezké jarní dekorace.
- Posbírej květiny a vytvoř z nich obrázek
- Znaky jara – společně s dětmi debatujeme o tom, které znaky jsou specifické pro jaro, malujeme piktogramy – podporovat vyjadřování, vlastní názor
- Říkanka:
- Zimo, zimo táhni pryč,
nebo na tě vezmu bič!
Odtáhnu tě za pačesy,
za ty hory za ty lesy –
až se vrátím nazpátek,
svleču zimní kabátek.
- Zimo, zimo táhni pryč,
- Společná instalace – vyrábíme vlastní louku na koberci (z látek, lístků, květin, papírů – co doma najdete) – podpořit tvořivost dětí při vymýšlení prostorové instalace
- Procvičení prostorových pojmů, barev, tvarů
- Orientace v prostoru – umísťování květin podle návodu do určitého místa, řazení, pravidelné střídání,…
- Hádanky a lidové pranostiky
- Březen – za kamna vlezem.
Na svatého Řehoře (12. 3.) led plave do moře, čáp a vlaštovičky letí přes moře
- Březen – za kamna vlezem.
Integrovaný blok: Sokolík poznává přírodu
Téma: Jaro, vítej k nám – ZVÍŘÁTKA NA JAŘE
Jaro začíná v době jarní rovnodennosti, kdy je den stejně dlouhý jako noc a tepla stále přibývá. A právě světlo a teplo probouzí ze zimního spánku celou přírodu. Stromy začínají pučet a ukazovat nové listy a větvičky, za země vyrážejí nové rostlinky. Většina zvířat má na jaře mláďata a ptáci se vracejí domů ze svých zimovišť. Všechno je v pohybu, roste a rozvíjí se s ohromnou energií.
Konkrétní cíle tématu podle věku:
3 – 4 roky | Poznávat s dětmi základní zvuky zvířat, společně je pojmenovat a opakovat zvuk (s pomocí obrázků, reality) Upozorňovat děti na typické znaky domácích, hospodářských a exotických zvířat – vzhled, hlas, pohyb, velikost Pozorovat přílet ptáků, hnízdění a postupně poznávat některého z nich Rytmizace – vytleskat do rytmu jednoduchou říkanku či básničku, s pomocí dospělého se pokouší tleskat do rytmu na písničku |
4 – 5 let | Umět poznat, pojmenovat a rozlišit několik domácích, hospodářských a exotických zvířat, seznamovat děti s jejich základními vlastnostmi – poznává zvuky zvířat, umí je pojmenovat, určí mládě a jeho rodiče (s pomocí obrázků, reality) Rytmizace – tleská do rytmu písničky Poznat a pojmenovat některého ptáka a seznámit je s jeho základními vlastnostmi znát a pojmenovat |
5 – 6 let | Poznat zvíře podle popisu (i bez obrázku), určit mládě a rodiče, pojmenovat je, rozlišovat domácí, hospodářská i exotická zvířata, poznávat jejich mláďata a vlastnosti Poznat a pojmenovat některé ptáky a jejich vlastnosti Osvojit si pojmy časové orientace (ráno – poledne – večer; nyní – potom) – řazení událostí za sebou (co je teď? Co bude zítra?) Určit první písmeno ve slově, spočítat slabiky ve slově (nechat dítě vytleskat a společně spočítat, kolikrát tlesklo) |
NABÍDKA ČINNOSTÍ:
Procvičte s dětmi 2 říkanky s ukazováním – video najdete na našich stránkách (rozvíjíte jemnou motoriku a spolupráci ve dvojici s dítětem)
- písnička Vrabci – s ukazováním
- říkanka Já jsem kos – u ukazováním
- odkaz: ms-sokolec.cz/pro-deti
Projděte se po vesnici a najděte, kde se zde chovají kozy, slepice, ovce, koně, husy,…
- Co jedí?
- Kde bydlí?
- Proč je lidé chovají?
- Čím nám jsou tato zvířata užitečná?
Četba „Narodilo se štěně“ (Čapek K.: Dášeňka, čili život, štěněte)
- ukázka obrázků z knížky, děti vypravují o vlastních zážitcích se zvířátky, lze uspořádat výstavku fotografií se zvířátky, která mají děti doma apod.
Mláďata
- pojmenování, přiřazování (ovce – beran – jehňátko, klisna – hřebec – hříbátko, slepice – kohout – kuřátko … – děti vymýšlejí další).
- Práce s obrázky (najít si na internetu obrázky zvířat
Výtvarná činnost: vystřihování zvířátek z časopisů, nalepování do domečku z papíru
Sluchová hra „Kdo to pípá?“ – jedno dítě (kvočna) má zavázané oči. Učitelka vybere jiné dítě (kuře), a to pípne. „Kvočna“ musí uhodnout, kdo z dětí pípnul.
Předškoláci – slovní fotbal
Poslech a zpěv písničky:
- Krávy, krávy (youtube.com/watch?v=EEL2qOclur0)
- Jaro dělá pokusy (youtube.com/watch?v=JEC-LU3qs-k)